de Medeea Iancu
Ilustrație de Kjersti Vetterstad
TW Textul conține limbaj explicit despre viol și violență sexuală
POEMUL PORNO. UN SONET ÎN CARE „JUDECĂTORII AU CONSIDERAT „RELEVANT” FELUL ÎN CARE SE ÎMBRĂCA FATA DE 10 ANI ȘI 8 LUNI ÎNAINTE DE A FI VIOLATĂ CU CUȚITUL LA GÎT ȘI AU DECIS CĂ NU ESTE VIOL, CI ACT SEXUAL CONSIMȚIT.” Sonet în care
Violul va fi un mic secret între judecător și agresori.
Sonet în care violul va fi un mic secret între Poliție și agresori.
Sonet în care violul va fi un mic secret între organizator și agresori.
Sonet în care violul va fi un mic secret între țară și tine.
Sonet în care violul va fi o mică glumă între țară și tine.
Sînt familiară cu toate acestea:
Sînt familiară cu acțiunile preoților,
Sînt familiară cu acțiunile profesorilor.
Sînt familiară cu acțiunile judecătorilor &
Poliției. Sînt familiară cu APĂRĂM COPIII ROMÎNIEI.
Sînt familiară cu acțiunile Bisericii, cu hărțuirea Poliției,
Sînt familiară cu sintagma ROMÎNIA ESTE FEMEIE,
Sînt familiară cu poveștile minorelor,
Sînt familiară cu obiectificarea fetițelor, sînt familiară cu
Lipsa de reacție & protest a comunității,
Sînt familiară cu indiferența & învinovățirea,
Sînt familiară cu ura îndreptată împotriva identității mele,
Sînt familiară cu ideea că existența mea este provocatoare pentru
Bărbați, sînt familiară cu violurile din Mexic, India, SUA, Pakistan & din
Lume, sînt familiară cu problema egalității de gen,
Cu problema minorelor însărcinate, cu problema mitei &
Eliberării agresorilor, sînt familiară cu șoapta & secretul,
Sînt familiară cu literatura bărbaților, cu întreruperile din timpul
Scrisului, cu întreruperile în timp ce
Vorbesc, sînt familiară cu ideea că virtutea femeii este să nu
Vorbească despre ea însăși,
Sînt familiară cu ideea că virtutea poetei este hiperdiscreția &
Cvasiabsența, sînt familiară cu ceea ce cred bărbații despre
Femei, cu ce au scris bărbații despre
Femei, sînt familiară cu isteria, cu
Inferioritatea mentală, morală și fizică a sexului feminin,
Sînt familiară cu lipsa justiției, sînt familiară cu bătaia, cu
Responsabilitatea care-mi revine pentru agresiunea făcută de
Bărbat, sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea fiind
Femeie, sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea neignorîndu-l,
Sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea necerînd la timp
Ajutor, sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea nevorbind la
Timp, sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea neplecînd de lîngă
Agresor, sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea plecînd cu
Agresorul, sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea neopunîndu-mă suficient,
Sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea nestrigînd suficient de tare după
Ajutor, sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea vorbind cu
Agresorul, sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea arătînd
Agresiunea, sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea neștiind de
Glumă, sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea fiind atît de
Sensibilă, sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea necompătimind
Agresorul, sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea negîndindu-mă la
Familia agresorului, sînt familiară cu ideea că încurajez
Agresiunea ducîndu-mă la
Poliție, sînt familiară cu ideea că încurajez agresiunea spunînd
Adevărul, sînt familiară cu ideea că violarea care mi s-a făcut este
Responsabilitatea mea &
Eu sînt înțelesul pornografiei & violului;
eu sînt înțelesul bărbăției, înțelesul discriminării & hărțuirii,
eu sînt înțelesul rușinii & conceptul rușinii,
eu sînt înțelesul vinei, eu sînt înțelesul problemei,
eu sînt înțelesul dragostei & geloziei, eu sînt înțelesul urii,
înțelesul sexului & religiei, eu sînt
înțelesul remarcilor sexiste & misogine,
eu sînt înțelesul bătăii & crimei, înțelesul separării & vinei,
eu sînt înțelesul cyberbullying-ului, înțelesul dezordinii naționale,
eu sînt înțelesul confuziei naționale & politice, eu sînt înțelesul familiei,
înțelesul invidiei & competiției, eu sînt sensul pornografiei naționale,
eu sînt sensul culturii violului &
În sala de judecată sînt pornografie.
În timp ce nasc sînt pornografie.
În timp ce dorm sînt pornografie.
În timp ce hrănesc bebelușul sînt pornografie.
În timp ce mă plimb sînt pornografie.
În timp ce vorbesc sînt pornografie.
În timp ce mă joc sînt pornografie.
În timp ce mănînc sînt pornografie.
În timp ce fac cumpărăturile sînt
Pornografie.
Și cînd am plîns am fost pornografie.
Și atunci cînd am cerut ajutor am fost
Pornografie. Și atunci cînd am cerut ajutor am fost
Pornografie. În secția de Poliție am fost pornografie.
În sala de clasă am fost pornografie, în
Parlament am fost
Pornografie. În canonul literar am fost pornografie.
În sînul familiei am fost
Pornografie. Și atunci cînd am vorbit despre
Egalitate am fost
Pornografie. Și atunci cînd am scris despre democrație am
Fost
Pornografie. Furia mea este pornografie.
Trauma mea este pornografie.
Rezistînd la toate acestea este pornografie.
A fi în viață este pornografie.
Prezența unei fete pe teritoriul unui bărbat este
Pornografie. Prezența unei femei pe o scenă națională este
Pornografie. Trupul unei femei pe
Coperta unei cărți este
Pornografie. A fi celibatară este pornografie.
Confesiunea mea este pornografie.
Dorința mea de justiție este pornografie.
Dorința mea de siguranță este
Pornografie. Lipsa consimțămîntului meu este
Pornografie. Trauma mea este
Pornografie. &
Ceva s-a întîmplat acolo &
Aici: o
Constelație de păsări, nume purtîndu-mă
Acasă:
Sylvia & Sapho,
Maya & June,
Gwendolyn & Juliana,
Juliana & Morgan,
Charlotte &
Simone & Violette,
Kate & Andreea &
Juliana, acestea nu îți aparțin,
Profesore! Îți provoacă excitare sexuală trauma
Mea?
Caracterul sexual al poemului este:
În metaforă este cenzură.
În metaforă este viol.
În metaforă este nu vorbi iar după un
An. În
Metaforă este nu ar trebui să fii în
Viață. În
Metaforă este lor nu le pasă.
În metaforă este nu îi provoca din nou.
În metaforă este îndură abuzul.
În metaforă este uită abuzul.
În metaforă sînt umbra & ispita.
În metaforă este un an de teroare.
În metaforă este ea mă învinovățește.
În metaforă este ea șterge experiența mea.
În metaforă este eu nu contez, doar
Ei. În metaforă este status quo-ul.
În metaforă ei susțin status quo-ul.
În metaforă sînt poeta porno ca în
Pornê sau l’hétaïre, ca în
De la Pornocratie ou les femmes dans les temps modernes,
În metaforă nu contează că am fost abuzată, atîta timp cît cineva pune
Stickere pro justiție pe bluză.
În metaforă nu contează că am fost violată, atîta timp cît cineva pune
Stickere pro justiție pentru poză.
În metaforă nu contează că am fost denigrată, atîta timp cît cineva pune stickere pro
Justiție pentru poză.
În metaforă nu contează că primesc amenințări cu moartea, atîta timp cît cineva
Pune stickere pro justiție pentru poză.
În metaforă nu contează că sînt vîndută și exploatată, atîta timp cît cineva
Pune stickere pro justiție pentru poză.
În metaforă nu contează că se consideră că am provocat violul, atîta timp cît cineva
Pune stickere pro justiție pentru poză.
În metaforă nu contează că fetei de 10 ani & 8 luni i s-a pus cuțitul la gît, atîta timp cît
Cineva pune stickere pro justiție pentru poză.
În metaforă nu contează că sînt mutilată, atîta timp cît cineva pune stickere pro
Justiție pentru poză. &
Nevoia mea este de claritate & adevăr.
Nevoia mea este de integritate, incluziune & libertate.
Și profesorul spune: cine ți-a zis ție că te-am violat? Te-am făcut
Poetă. Și criticul spune: cine ți-a zis ție că te-am violat? Te-am făcut
Poetă. Și poetul spune: eu am fost primul care s-a masturbat în timp ce
Plîngeai. Eu am fost primul care s-a masturbat în timp ce strigai după
Ajutor. Eu am fost primul care s-a masturbat în timp ce
Plîngeai. Cine ți-a dat cuvintele astfel să-ți poți vedea vînătăile?
Nu este violul un dar național? Nu este violul național un dar?
Nu este violul național un dar astfel ca tu să-mi devii femeie?
Eu am fost primul cel care a creat violul, ar trebui să fii
Recunoscătoare. Eu am fost primul cel care a creat durerea pentru tine, ar
Trebui să-mi fii
Recunoscătoare. Eu am fost primul cel care ți-a dăruit trauma, ar
Trebui să-mi fii
Recunoscătoare:
Să cer scuze primarului,
Să cer scuze municipiului,
Să cer scuze violatorului,
Să cer scuze organizatorului,
Să cer scuze hărțuitorilor,
Să cer scuze corupților,
Să cer scuze senatului,
Să cer scuze infractorului,
Să cer scuze ministrului educației,
Să cer scuze judecătorilor,
Să cer scuze procurorilor, să cer scuze
Poliției, să cer scuze homofobilor, să cer scuze antisemiților, să cer
Scuze criminalilor, să cer scuze pentru că sînt femeie și am
Vorbit. Să cer scuze pentru că sînt în
Viață, să cer scuze pentru că nu sînt
Recunoscătoare. Să cer scuze procesului verbal pentru care nu sînt recunoscătoare.
Să cer scuze Inspectatoratului pentru că nu sînt recunoscătoare. Să cer scuze
Art. 2 alin. 1 din Legea nr. 61 din 27 septembrie 1991,
Să cer scuze comisarilor, să cer scuze legiuitorilor, nu,
Nu
Sînt
Recunoscătoare.
Mulțumim Kjersti Vetterstad pentru ilustrația care a fost realizată inițial pentru protestul feminist „Cum se scapă de-un viol, domnilor judecători?”, organizat de Feminism Romania și alte super grupuri feministe locale, pe 8 Martie 2019, în București.
Este poetă și regizoare feministă, cel mai recent volum de poeme fiind Delacroix este tabu: Suita romînească (Cartea Românească, 2017). Poemele sale abordează teme precum identitatea, discriminarea, violența făcută de bărbați asupra femeilor, tabuurile din societate etc.
Este o artistă din Drammen, Norvegia. Practica ei explorează subiecte precum timpul și impermanența, întrebările legate de identitate și înstrăinare și limitele care definesc relația dintre om și natură. Lucrările ei se materializează prin performance, instalație, video, audio, foto și film. Predă la Școala de Artă Prosjektskolen din Oslo despre feminism, artă politică și capitalism.